Yer Değiştirme Uygulamasının Başlaması  

Posted by Sözde Ermeni Sorunu Üzerine in

''27 Mayıs 1915 tarihli Sevk ve İskan Kanunu ve kanunun uygulanma şekillerine belirleyen bildirilere uygun olarak; Ermeni kafileleri, yeni yerleşim alanlarına dağıtılmak üzere yol kavşakları üzerinde bulunan Konya, Diyarbakır, Cizre, Birecik ve Halep gibi belili merkezlerde toplanmışlardır. Kafilelerin göç ettirildikleri güzergahlar, göçmenlerin zorluklarla karşılaşmamaları için mümkün olduğu kadar kendilerine yollardan seçilmiştir. Ayrıca güzergah seçiminde, kafilelerin güvenlik ve korunmalarının sağlanması düşüncesi de önemli rol oynamıştır. Nitekim Kayseri’den, Samsun’dan gönderilenler Malatya üzerinden; Sivas, Mamüratülaziz (Elazığ), Erzurum ve çevresinden gönderilenler ise Diyarbakır-Cizre yolundan Musul’a gönderilmişlerdir. Batı Anadolu’dan gönderilen kafileler ise Kütahya-Karahisar-Konya-Karaman-Tarsus üzerinden Kars-ı Maraş-Pazarcık yoluyla Zor’a gönderilmişlerdir. Bütün bu güzergahların seçiminde tren yolları ve nehir nakliye araçlarının bulunduğu yerler tercih edilmiştir. Bu sırada en güvenli yolun tren ve nehir yolculuğu düşüncesi bunda önemli rol oynamıştır.
Batı Anadolu’dan yeni yerleşim bölgelerine gönderilenlerin hemen hepsi trenlerle nakledilmişlerdir. Cizre yolu ile gönderilenler de tren ve “şahtur” denilen nehir kayıklarıyla taşınmışlardır. Tren ve nehir nakliyatının bulunmadığı yerlerde kafileler hayvan ve arabalarla belli merkezlere toplanmışlar ve buradan trenlere bindirilmişlerdir.''[1]
[1] Hamza Bektaş, Ermeni İsyanları, Göç Ettirilme Nedenleri ve Uygulamada Devletin Rolü, Bursa: Uludağ Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Uygulama ve Araştırma Merkezi, 2001, ss. 117-119.

This entry was posted on 4.01.2010 at 02:23 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the .

0 yorum