“Ünlü Türk bestekârı Hacı Arif Bey’in talebesi olan Ermeni Asıllı Biman Şen (1873-1943) Türk musikisinin en güçlü sanatkarlarından birisi olmuş ve yüzlerce şarkı bestelemiştir. Ermenilerin Türk musikisine hizmetleri çoktur. Hamparsun Limancuyen adındaki Ermeni bestekarı kendi icadı olan notlarla bir çok Türk bestekarının eserlerini yazmış ve bunların kaybolmamasını sağlamıştır. Ermeni bestekarların çok ünlülerinden olup Cumhuriyet döneminde de Türk musiki hayatına besteleri, şarkıları ile renk katan Zevon Haneiyan, Artaki Candan ve Udi Hrant Emrazikra değerdir”[1].
“İstanbul’un en güzel saraylarından ve müzelerinden birisi olan Dolmabahçe Sarayı, balyan Karabet adlı bir Ermeni sanatkarın eseridir. Tophanedeki Nusretiye Camii, Belyan Kirkar, Beyezit de üniversite içindeki yangın kulesi, Balyan Senekerim, Beşiktaş’ta ıhlamur Kasrı, Küçük Su kasrı, Dolmabahçe Saat Kulesi, Yıldız Sarayı bahçesinde Melta Köşkü Beylan Nikağos’un eseridir[2].
“İstanbul’da Ermeni sanatkarları 1810’dan sonra tiyatro çalışmalarına başlamışlar, bazen zengin Ermenilerin evinde, bazen bir Ermeni okulunda, 1861’den sonra’da Beyoğlu’ndaki Şark tiyatrosunda temsiller vermişlerdir. Aynı tarihlerde İzmir’de bir tiyatro binası yaptırmışlardı. Başlangıçta oyunlar ağırlık kazanmış, daha fazla müşteri bulunmuştur. 1870 tarihinde Ermeni sanatkarlar, Türkçe tiyatro eserleri oynamak üzere, Gedik paşa’da, Üsküdar’da Bağlarbaşı’nda, Beyoğlu’nda ve Tophane’de açacakları tiyatrolar için devletten müsaade almışlardı”[3].
[1] Saray, s. 20.
[2] Saray, s. 21.
[3] Saray, s. 23.
This entry was posted
on 30.12.2009
at 02:42
and is filed under
Türk-Ermeni İişkilerinin Başlaması
. You can follow any responses to this entry through the
.